جارو برقی روشن نمیشود
علت ۱- پریز برق ندارد
رفع عیب ۱- جهت رویت برق پریز، بهترین روش استفاده از ولتمتر آومتر میباشد. رنج را بر روی ۲۵۰ ولت قرار داده و برق پریز را اندازهگیری کنید. اگر مشکل از پریز است آن را رفع کنید.
علت ۲- دوشاخه جارو و یا سیم رابط معیوب شده
رفع عیب ۲- بدنه جارو را باز کرده و به وسیله ولتمتر رسیدن برق را به سیمجمعکن مشاهده کنید. برای این آزمایش میبایست دوشاخه را وارد پریز نموده و چون دستگاه دارای برق میباشد بسیار دقت نمایید. برای این کار، کافی است ورودیهای سیم رابط به سیمجمعکن را به یکدیگر اتصال داده و اهممتر را در حالی که رنج بر روی R*1 قرار دارد به دوشاخه متصل کنید. اگر دوشاخه سیم رابط سالم باشند، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان میدهد (در صورت حساس بودن اهممتر، عقربه چند اهمی را نشان خواهد داد که در واقع اهم سیمهای رابط است). در این آزمایش اگر مشکل از سیم رابط یا دوشاخه باشد، ابتدا دوشاخه را بررسی کنید و سپس نسبت به تعویض سیم رابط اقدام نمایید.
علت ۳- عیب از سیم جمع کن است
رفع عیب ۳- در اکثر موارد این گونه است که برق وارد سیمجمعکن شده ولی به سبب عدم اتصال شاخکهای سیم جمع کن به حلقههای گردان قرقره، فاز یا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمیشوند و در نتیجه جاروبرقی روشن نمی شود. جهت رفع عیب کافی است شاخکها را کمی به حالت عمود نزدیک کنید، سپس قرقره را بر روی آنها قرار دهیم. در نتیجه این عمل حلقههای گردان برشاخکها فشار وارد نموده و آنها را به طرف پایین میراند. حالت فنری شاخک ها، ارتباط بین آنها و حلقههای گردان را من بعد ایجاد خواهد کرد.
علت ۴- کلید قطع و وصل خراب است
رفع عیب ۴- جارو را از برق جدا نموده و به وسیله اهممتر کلید را تست نمایید. اگر کلید روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش کلید عقربه بینهایت را نشان خواهد داد. در غیر این صورت کلید را تعویض کنید.
علت ۵- رله سوخته است
رفع عیب ۵- در جارو برقیهایی که مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و کلید قدرت آن متصل نشود، جاروبرقی روشن نمیشود برای تست رله بهترین روش آن است که سیمهای متصل شده به کلید روی دسته جارو برقی را ابتدا به وسیله اهممتر چک کنید. سپس کلید روی دسته و در صورت سالم بودن آنها خود رله را عملا آز مایش میکنیم جاروبرقی را به برق متصل کرده و با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را بندید. اگر جارو برقی روشن نشد، عیب از رله نیست، اما اگر جارو برقی روشن شد ممکن است سیمهای رابط رله و یا ساختمان داخلیاش آسیب دیده است.
علت ۶- مدار سری موتور قطع است
رفع عیب ۶- همان گونه که در مبحث موتورهای یونیورسال آمده است مدار این موتورها کاملا سری است. اگر ارتباط یکی از اجزاء با سائرین قطع شود موتور روشن نمی شود. مثلا اگر به سبب خرابی یکی از فنرها، زغال مربوطه به کلکتور نچسبد مدار سری موتور قطع است. اگر موتور را مستقلا به برق زدهاید و روشن نشده، آن را از برق جدا نموده و به وسیله اهممتر ارتباط یک یک اجزاء را به سائرین مورد بررسی قرار دهید و اگر در ارتباط کلی آنها قطعشدگی دیده شود، مورد معیوب را رفع نمایید تا جارو برقی روشن گردد.
علت ۷- موتور کاملا سوخته است
رفع عیب ۷- اگر موتور کاملا سوخته باشد در حالت اتصال مستقیم برق به آن روشن نخواهد شد زیرا بسیاری از پیچکهای آرمیچر و همچنین پیچکهای قطبها کاملا سوختهاند. سوختن کامل موتور معمولا پس از مرحله نیمسوز شدن است. معمولا موتورها در حالت نیمسوز مدتی به کار ادامه میدهند تا اینکه پیچکهای بیشتری آسیب خواهند دید و ارتباط سری اجزاء موتور کاملا قطع میشود. (مرحله سوختگی کامل). جهت تشخیص سوختگی در آرمیچر یا بالشتک به مبحث موتورهای یونیورسال مراجعه کنید.
موتور جارو برقی روشن میشود اما قدرت چندانی ندارد
علت ۸- کلکتور کثیف است
رفع عیب ۸- جهت تمیز نمودن کلکتور بهترین روش استفاده از تینرهای فرار قوی و یا بنزین می باشد. توصیه میگردد برای تمیز کردن کلکتور از سمباده استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات مسی ساییده شده مابین شیار تیغهها قرار گرفته و سبب اتصال آنها به یکدیگر گردد که در نتیجه آرمیچر خواهد سوخت. به هنگام شستشوی آرمیچر با مسواک و مواد فرار، آرمیچر را به گونهای در دست بگیرید که کلکتور بر روی زمین قرار گرفته و محور آرمیچر به طرف بالا باشد. چون ریختن مواد پاککننده روی سیمپیچها به آنها آسیب میرساند به همین سبب میبایست سیمپیچها نسبت به کلکتور در سطح بالاتری قرار گیرند.
علت ۹- زغال خراب است
رفع عیب ۹- اکثرا پس از تعویض زغال قدرت موتور کاهش مییابد و علت آن است که قبل از جاگذاری زغال جدید، سطحی از زغال که میبایست در تماس با کلکتور باشد به حالت حلال در نیامده و چون به هنگام سایش شکل حلال به خود گرفته سبب کثیف شدن کلکتور شده. بنابر این قبل از جازدن زغال جدید اجبارا میبایست حالت حلال را در سطح تماس زغالها با کلکتور ایجاد کرد. و اگر اشتباها در جهت خلاف به گردش در آمده، کلکتور سطح زغال را از بین میبرد و در گردش مجدد حتی در جهت درست از آنجایی که نیاز است حالت هلالی زغال اصلاح شود، مدتی طول خواهد کشید تا جرقههای بین زغال و کلکتور از بین رفته و موتور به قدرت نامی خود دست یابد.
علت ۱۰- خرابی یاطاقانها
رفع عیب ۱۰- آرمیچر به کمک یاطاقانها قادر خواهد بود که به راحتی بچرخد و اگر بلبرینگها یا بوشها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش دچار مشکل میشود. (اگر یاطاقانها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش با کفشکهای قطب درگیر شده و صدای ناهنجاری را بوجود میآورد).
میتوان با رویت سایش هسته فلزی آرمیچر که در نتیجه درگیری آرمیچر و کفشکهای قطب است به شکل یاطاقانها پی برد و بلافاصله نسبت به عیب اقدام نمود.
علت ۱۱- نیمسوز بودن موتور
رفع عیب ۱۱- یک موتور نیمسوز قدرت زیادی نداشته و بلافاصله داغ میکند. تشخیص سوختگی و یا عیب در آرمیچر و بالشتکها در قسمتهای موتورهای یونیورسال کاملا آورده شده است. موتور نیمسوز شده را میتوان بدون باز نمودن جارو با اندازهگیری جریان مصرفی دستگاه تشخیص داد. جریان مصرفی یک موتور نیمسوز شده معمولا یا چندین برابر جریان نامی دستگاه است و یا جریان مصرفی بسیار ناچیزی خواهد کشید.
مکش جارو برقی ضعیف است
علت ۱۲- مشکل از ضعیف بودن موتور است که در عیب (عوامل موثر در کاهش قدرت موتور بررسی شد).
علت ۱۳- کیسه زباله پر شده است
رفع عیب ۱۳- کیسه را تخلیه نموده و اگر از نوع پارچهای است در فواصل زمانی معین آن را بشویید تا ذرات غبار از منفذهای پارچه خارج گردند.
علت ۱۴- لولههای رابط مسدود و یا سوراخ شده
رفع عیب ۱۴- لولههای رابط مکش را از حیث ایجاد سوراخ در آنها بر رسی نمایید و اگر شیئی مانند پارچه و یا پلاستیک در آنها گیر نموده، نسبت به خارج نمودنش اقدام نمایید. در بررسی لولههای مکنده همیشه به تمیز نمودن برس اصلی جاروبرقی توجه زیادی کنید.
علت ۱۵- فیلتر بیش از حد کثیف است
رفع عیب ۱۵- در مبحث اجزاء مکانیکی جارو به نقش و اهمیت فیلتر اشاره گشت از این رو لازم است مرتبا نسبت به تمیز نمودن فیلتر اقدام کنید.
از جارو برقی به هنگام کار صدای زیادی به گوش میرسد
علت ۱۶- خرابی پروانه
رفع عیب ۱۶- جارو را باز نموده و پروانه یا پروانهها (بعضی از جاروها دارای دو پروانه هستند مانند جارو برقی الکترولوگس) را بازدید کنید و در صورت خرابی نسبت به تعویض پروانه معیوب اقدام کنید.
علت ۱۷- بلبرینگها یا بوشها معیوب شدهاند
رفع عیب ۱۷- خرابی بلبرینگ و بوش سبب میشود آرمیچر با کفشکهای قطب هسته درگیر شود از این رو صدای خشنی در کارکرد موتور به گوش میرسد. آنها را بازدید کنید و یاطاقان معیوب را تعویض کنید.
علت ۱۸- نگهدارندههای لاستیکی خراب شدهاند
رفع عیب ۱۸- در ماشینهایی چون جارو برقی که معمولا سرعت زیاد موتور لرزشی شدیدی را در بدنه ایجاد مینماید بین قطعات مختلف از رابطها یا نگهدارندههای لاستیکی استفاده میکنند. خرابی این لاستیکها سبب میشود جاروبرقی در هنگام کار صدای زیادی را ایجاد نماید. در صورت مشاهده این عیب لاستیکهای معیوب را تعویض کنید.
تعمیرات وسایل برقی موتور ,جارو ,آرمیچر ,برقی ,روشن ,کلکتور ,جارو برقی ,برقی روشن ,موتورهای یونیورسال ,تمیز نمودن ,حلقههای گردان ,مبحث موتورهای یونیورسال منبع
درباره این سایت