چهار نوع اصلی از زانوبند وجود دارد:

  1. آستین‌های زانو (که از نظر فنی، زانوبند محسوب نمی‌شوند)
  2. زانوبندهای پروفیلاکتیک
  3. زانوبندهای عملکردی
  4. بریس‌های بعد از عمل جراحی یا بریس‌های توانبخشی

آستین‌های زانو رایج‌ترین نوع این زانوبندها میباشد که توسط ورزشکاران در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آستین زانو چیست؟

آستین‌های زانو در واقع زانوبند یا بریس زانو نیستند و از خیلی جهات با آن متفاوت هستند. آستین زانو حمایت کمی را برای مفصل زانو تأمین می نماید و در اصل برای محافظت از زانو در برابر آسیب‌دیدگی‌های احتمالی در آینده و یا کاهش خطر مصدومیت طراحی شده است. آستین زانو به طور خاص برای افرادی مناسب است که زانوهای آن‌ها روزانه تحت فشار کاری زیاد قرار می‌گیرد. اما زانوبند طبی و بریس زانو به طور اختصاصی به منظور محافظت از زانویی که قبلاً دچار آسیب‌دیدگی شده است و یا جلوگیری از تشدید آسیب‌دیدگی‌های قبلی، طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آستین‌های زانو معمولاً از جنس پارچه‌های پلاستیکی دارای قابلیت کشسانی (نئوپرن) ساخته می‌شوند و در اصل در زمان استفاده بر روی مفصل زانو کشیده می‌شوند. مدل‌های تخصصی‌تر این آستین‌ها باعث گرم شدن زانو، کاهش تحرک کشکک (راهکاری برای حمایت مکانیکی از مفصل زانو) و افزایش گیرایی عصبی ماهیچه‌ها می شود.

آستین‌های زانو همچنین باعث تأمین فشار مفیدی بر روی ناحیه زانو می‌شوند که این فشار منجر به افزایش جریان خون و کاهش درد زانو هم در زمان فعالیت و هم بعد از پایان آن می‌گردد. در واقع، فشرده‌سازی همزمان با افزایش گردش خون به معنی بهبودی سریع‌تر یک مصدومیت می‌باشد. استفاده از آستین زانو منجر به کاهش درد و ورم زانو در زمان انجام فعالیت‌های سنگین و نیز بعد از انجام این فعالیت‌ها می شود.

لازم به ذکر است که بین زانوبندها و آستین‌های زانو یک تفاوت اساسی وجود دارد. زانوبندهای طبی به عنوان ابزاری برای حمایت و اتکای قسمت جلو زانو و کشکک عمل می‌کنند، در حالی که آستین زانو چنین حمایتی را برای رباط‌های زانو تأمین نمی نماید. به این ترتیب اگر شما هم دچار ناپایداری مفصل زانو هستید و برای افزایش پایداری یا تثبیت مفصل زانو از آستین زانو استفاده می‌کنید، باید بدانید که آستین زانو برای این منظور کافی نمی باشد. در واقع استفاده از آستین زانو در این موارد باعث افزایش احتمال ورم زانو و تشدید ناپایداری آن شود، زیرا برای جریان لنفاوی و جریان خون سیاهرگی در مفصل زانو محدودیت ایجاد می‌کند.

 

7

زانوبند طبی چیست؟

زانوبندهای طبی از طریق کنترل بعضی از حرکت‌های مفصل زانو و تأمین حفاظت از آن در برابر حرکات شدید و غیر طبیعی از رباط‌های زانو حمایت می‌کند، این زانوبندها هم در زانوهای آسیب‌دیده‌ای که هنوز دارای حرکت می باشند و هم زانویی که توان حرکت خود را از دست داده است، استفاده می‌شود. زانوبندها اشکال و اندازه‌های بسیار متفاوتی دارند و عملکرد اختصاصی آنها نیز خیلی متنوع است. شما می‌توانید انواع ساده این زانوبندها را از داروخانه‌ها و گاه‌های لوازم ورزشی تهیه کنید، اما انواع پیشرفته این زانوبندها به طور اختصاصی برای زانوی شما طراحی و ساخته می‌شوند. به طور کلی همه زانوبندها جزء یکی از سه نوع اصلی آن شامل: پروفیلاکتیک، عملکردی یا توانبخشی می‌باشند که قیمت آنها براساس نوع آن متفاوت است. 8
برای سفارش انواع زانوبند به سایت ایستگاه مراجعه کنید

انواع مختلف زانوبندها

زانوبند لولادار

 

هدف از استفاده از زانوبندهای لولادار آن است که از مفصل زانو در برابر نیروهای شدید رو به بیرون یا رو به داخل که بر سمت چپ یا راست زانو وارد می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب دیدن رباط‌های اطراف زانو شود، محافظت کند. زانوبند لولادار چند میله محکم در ساختار خود دارد که در سمت داخل یا خارج زانو قرار می‌گیرد و به عنوان یک پایدار کننده مفصل عمل می‌کند. بعضی از انواع این زانوبندها هم مجهز به یک ضامن قفل کننده می باشد که از خم شدن یا صاف شدن بیش از حد زانو جلوگیری می‌نماید. توجه داشته باشید که زانوبندهای لولاداری که در گاه‌های متفرقه عرضه می‌شود، قابل اطمينان نیست و این نوع زانوبند باید حتماً طبق دستور پزشک سفارش داده شده و ساخته گردد.

پایدار کننده زانو

زانوبندهای پایدار کننده بلافاصله بعد از آسیب‌دیدگی رباط‌ها و جراحی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زانوبندها از کشاله ران تا ساق پا را می‌پوشاند. در ساختار این زانوبندها یک صفحه با شکل مخصوص در قسمت پشت زانو تعبیه شده است که از ران تا ساق پا امتداد دارد. همچنین صفحاتی در دو طرف مفصل زانو وجود دارد که برای حفاظت از رباط‌های جانبی تعبیه شده اند.

زانوبند رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی از حرکت کردن ساق پا به طرف بالا و ساییده شدن آن بر روی سر استخوان ران و نیز از چرخش بیش از حد مفصل زانو جلوگیری می‌کند. اغلب آسیب‌دیدگی‌هایی که برای رباط صلیبی قدامی پیش می‌آید، در اثر برخورد یا تصادم نیست، بلکه به علت قرار دادن پا بر روی زمین و سپس پیچیدن آن اتفاق می‌افتد. زانوبندهای رباط صلیب قدامی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از چرخش بیش از حد زانو و حرکت استخوان درشت نی به سمت جلو ممانعت کند. این زانوبندها اغلب توسط ورزشکارانی که جراحی رباط صلیبی انجام داده‌اند، استفاده می‌شود. این نوع زانوبند را هم نمی‌توان از گاه‌ها تهیه کرد، بلکه باید حتماً مطابق با اندازه و مشخصات زانوی شما توسط پزشک سفارش داده شده و ساخته شود. قبل از سفارش دادن این زانوبند، باید طول پا و قطر قسمت‌های مختلف آن به طور دقیق اندازه‌گیری شود تا زانوبند ساخته شده کاملاً منطبق با زانوی بیمار باشد.

زانوبندهای طبی برای چه منظوری مناسب‌اند؟

زانوبندهای ساده کشی فقط می‌توانند حفاظت و حمایت اندکی از زانو به عمل آورند و بنابراین برای عوارض خفیف زانو از قبیل درد خفیف، رگ به رگ شدن، آرتروز، ضعف، التهاب تاندون میانی، ساییدگی غضروف، التهاب کیسه‌های مفصلی، بیماری زانوی دوندگان، کندرومالاسی کشکک، بیماری آسگود اسکالتر و ورم خفیف زانو مناسب هستند. این زانوبندها برای ناپایداری و درد متوسط تا شدید زانو مناسب نیستند. برای این آسیب‌دیدگی‌ها باید از انواع پیشرفته‌تر و تخصصی زانوبند استفاده می شوند.

تجهیزات پزشکی زانو ,زانوبند ,زانوبندها ,مفصل ,استفاده ,زانوبندهای ,مفصل زانو ,آستین زانو ,آستین‌های زانو ,قرار می‌گیرد ,رباط صلیبی ,رباط صلیبی قدامی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خدمات اینترنتی پاور کافی آکادمی بورس باربری تهران - باربری سعادت آباد - باربری پاسداران به روزترین کالا ارائه دهنده بهترین و مرغوب ترین کالاها استخر بانوان دانلود آهنگ | ناسک موزیک